A hideg, ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Jellegzetes téli szélvédőállapotot mutat képünk, mikor a nyálkás-nedves útról a koszos vizet a kocsi előtt haladó jármű kereke felszórja a szélvédőre, letörölni így nincs értelme mert ahhoz nem elég nedves és az ablaktörlő csak szétkeni. Egyedül a szélvédőmosás segít, de azt meg egy forgalmas úton szinte száz méterenként megtehetik a vezetők. Persze pár próbálkozás után már nem teszik, mert amíg hátulról esik be a fény, vagy felhős az idő, azért átlátni az üvegre rakódott koszon. A kellemetlen rész akkor jön, amikor szembe sűt a nap, amely az alacsony állása miatt amúgy is vakító tud lenni télen. Ekkor a fény szétterül az egyenletesen bekoszolt szélvédőn. Ilyenkor már elkerülhetetlen a mosás, ezért nagyon fontos, hogy az ablakmosótartály mindig teli legyen, a ablakmosó vízfúvókák jól be legyenek állítva és az ablaktörlő lapátok se húzzanak csíkot és ne maszatolják szét a koszos vizet a letörlés helyett.
Persze első hallásra bagatellnek tűnik a koszos szélvédő problémaköre, azonban több gyalogos- és kerékpáros elütés során a rossz láthatóság szerepel alapvető okként a baleseteknél. Továbbá a súlyos balesetet okozók közül, az ügyészség által nyilvánossá tett esetekben többen hivatkoztak az őket elvakító napfényre. Így máris más a súlya a problémakörnek, mert egy utcakoszos szélvédő jelentősen gátolja a kilátást – és mindegyik az lesz a csapadékos vagy ködös időben 500 méter haladás után, ha más autó is halad előttünk, amely felverheti a koszt az útról.
Tehát ablakmosás, ablaktörlés gyakorta, mert a fényterülés problémája nem csak beverő napfényben fordul elő, hanem éjszaka is. Ugyanis a szemből jövő autók fényszóróinak a fénye ugyanígy szétterül a mocskossá vált szélvédőn és akadályozza a kilátást. Főként igaz ez a hegyes- dombos vidéken autózóknál, az utak szintkülönbségei miatt akarattalanul is sok az elvakító pillanat vezetés közben. A nagyobb fénytelítettségű led-fényszórók elterjedésével az ilyen vakító hatás is nőtt, még tiszta szélvédővel közlekedve is.
A szélvédő tisztántartására pár segítő eszköz még akad az autóipar tarsolyában. A kosz feltapadásának a titka, hogy megkapaszkodik az üveg apró, számunkra nem látható felületi egyenletlenségeiben. Modern felületkezelő szerekkel “simábbá” tehető a szélvédő felülete, ezáltal egyrészt nehezebben tapad meg a kosz, lepereg, nem kenődik, hanem cseppekbe összeáll, amelyen át valamivel jobb a kilátás, valamint ablaktörléskor a lapátok könnyeben le tudják tolni, kenődés nélkül, egy lapát lendülésre, nem kell hosszasan törölni és minden alkalommal mosózni. Lehet kapni autósboltokban, barkácsáruházakban is ilyen szereket, illetve érdemes autókozmetikákban kérni a szélvédő nanokezelését. Az utóbbiban előnyös, hogy nagy gyakorlattal rakják fel, és valóban, saját tapasztalat szerint is hatásos.
Az alábbi képet az egyik ilyen anyaggal kezelt szélvédőmről készítettem, egy kicsit kényszerű teszt volt akkor. A kezelés a kép elkészülte előtt jó 2-3 hónappal készült, tehát az első tapasztalati időszakon már bőven túl voltam, az erről szóló cikket is megírtam már, és elsősorban nem ezzel foglalkoztam. Épp a budapesti Árpád hídon haladtam át Budáról Pestre januárban, pont egy olvadékvíz felverős időszakban – nem volt ám régen hülyeség, hogy kötelező tartozéka volt az autóknak a nem szép, de ilyenkor és esőben hasznos sárvédőgumi. A lényeg, szakaszos üzemben ment az ablaktörlő, a híd harmadáig, majd akkor megszorult és megállt. Hát, gondoltam pimasz helyzet, pár méter és semmit sem fogok látni! Majd szépen a gyűlő vízpermet ilyen cseppecskékbe állt össze a kezelt szélvédőn, ezt a kilátás-pillanatot örökítettem meg.
Össze lehet hasonlítani a cikk elején szereplő képpel, amelyen jól látni, hogy például jobbra, pont a gyalogátkelőhelynél várakozó gyalogosokból így semmit sem látni – kezeletlen a szélvédő, a felső kép a mosás pillanata után pár száz méter megtételével készült. Persze a felső képnél a fényviszonyok abban a helyzetben sokkal kellemetlenebbek voltak, míg az Árpád hídon készült képnél egyenletes, felhős szórt fény volt, de látható, hogy nem rászáradó koszként, apró permetbe, hanem cseppekbe rendeződve áll a felhordott anyag a szélvédőn. Tehát érdemes ezen is elgondolkozni, napi használatban is kényelmesebb, bajban meg sokat segített.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.
A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván
Tudni kell jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
A köd
Sokan, sokszor elmondták már, hogy az autózás veszélyes üzem. Ez különösen igaz rossz látási viszonyok között, főképp, ha ezt a kiszámíthatatlan köd okozza.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
Ha síszezon, akkor tetőbox
13 tetőboxot tesztelt a legismertebb német autóklub az ADAC. A sítúrák elvárásaiból indultak ki.
A nyestek kedvenc játszótere
Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.
A nyestek kedvenc játszótere
Nehéz megmagyarázni miért érzik jól magukat az autókban, autókon a nyestek, de vélhetően ez a helyzet, különben nem tevékenykednének bennük, rajtuk, sokszor károkat okozva.
Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!
A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!
Ködös, nedves időt jósolnak a következő napokra!
A tartós ködös időben nagymértékű a csapadék lecsapódása az útfelületekre. Ezért ezek nyálkássá, erősen csúszóssá válnak, jobban, mint az esős felület, mivel most a fagypont körüli hőmérsékletben megindul a jegesedés!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Elő a jégkaparókkal!
Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?
Jár büntetés a télen nyári gumit használóknak?
Sokakban felmerül a kérdés, hogy büntethető-e az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használat, illetve az ilyen esetet miként ítéli meg a hatóság és a biztosítók egy esetleges baleset után?